Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ik een blog schreef over opbergen. Op dat moment was de KonMari-methode erg populair en gaf ik je tips voor het haken van mandjes om je spullen in op te bergen. Om heel eerlijk te zijn: uiteindelijk heb ik zelf nauwelijks extra mandjes gehaakt en ben ik toch aan de slag gegaan met allerlei bakjes en dozen uit diverse winkels. Omdat ik mijn huis ga verkopen en de fotograaf foto’s komt maken, is het nodig dat ik de boel eens flink ga opruimen, ordenen en organiseren. Ik ben daarom op zoek gegaan naar de beste manier voor het organiseren van je haakspullen en dat wil ik in deze blog graag met je delen.
Opruimen, ordenen en organiseren
Als je net als ik niet zo goed weet waar je moet beginnen, is het handig een opruimmethode te volgen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om de KonMari-methode te volgen, maar waarschijnlijk zal het antwoord op de vraag ‘does it spark joy’ meestal ja zijn; je bent immers bezig met het organiseren van je haakspullen. Ik raad daarom aan een van de volgende twee methodes te gebruiken: organiseren in delen of organiseren in categorieën. Deze twee methodes spreken eigenlijk voor zich. Als je opruimt in delen, ga je van het ene plekje naar het andere, bijvoorbeeld eerst de bovenste kastplank en op een ander moment de onderste kastplank. Ordenen in categorieën werkt op dezelfde manier: neem een categorie (bijvoorbeeld amigurumi-accessoires) en ruim eerst daarvan alles op – op een ander moment organiseer je dan een andere categorie (bijvoorbeeld haaknaalden). Zelf ben ik begonnen met het organiseren in delen, omdat ik het lastig vond alle categorieën te bedenken die ik zou willen opruimen.
Shoppen
Met een plan van aanpak alleen ben je er nog niet, want je zult natuurlijk ook al je haakspullen ergens moeten opbergen. Denk daarom na over wat je prettig vindt om te gebruiken en schaf indien nodig de juiste benodigdheden aan. Het is fijn om deze spullen lekker voordelig te kopen, maar vergeet niet dat je (waarschijnlijk) een lange tijd wilt genieten van je hobby. Koop daarom ook wat grotere en duurdere spullen als dat is wat voor jou de oplossing biedt. Veel haaksters hebben voor de projecten waar ze op dat moment mee bezig zijn ook nog andere opbergvoorzieningen (nodig). Zo zie ik regelmatig foto’s van mandjes onder de salontafel of naast de bank. Verder zijn er speciale tassen verkrijgbaar waarin je je haakwerk kunt opbergen. Zelf heb ik inmiddels een trolley waarin ik meerdere projecten tegelijkertijd kan bewaren.
Tips
Als je eenmaal alles hebt aangeschaft, is het tijd om je spullen te gaan organiseren. Ik heb mijn garens inmiddels geordend naar merk en soort, dus mijn Scheepjes Cahlista staat bij elkaar, gevolgd door Scheepjes Catona…
De reden hiervoor is als volgt: als ik een project maak, wil ik vaak garen van dezelfde dikte en door dezelfde soort garen van een merk bij elkaar te bewaren, kost me dat minder uitzoektijd. Eerder had ik mijn garens namelijk per kleur geordend en dan kon het even duren voor ik alles bij elkaar had. Garens die bestemd zijn voor een project, kun je bij elkaar bewaren in een doosje of zakje. Ook is het mogelijk om een kleine database aan te maken, waarin je bijhoudt welke garen je waarvoor wilt gaan gebruiken. Excel of Word is hiervoor een prettig hulpmiddel. Je kunt deze programma’s ook gebruiken om een lijst bij te houden van je spullen, zodat je in een oogopslag kunt zien wat je hebt en wat nog zou moeten aanschaffen.
Ik durf te wedden dat er nog veel meer leuke en creatieve manieren zijn voor het organiseren van je haakspullen. Deel vooral jouw oplossingen en tips in de reacties, zodat we elkaar kunnen inspireren en helpen met het opruimen, ordenen en organiseren van onze fijne hobby.
Hartelijke groet,
Kim
Studio Muis
Instagram/Facebook/Pinterest